Nouvelles:

N'oubliez pas d'aller mettre à jour vos informations dans votre profil de membre. Votre situation géographique, votre photo et votre signature peuvent être personnalisées.

Menu principal

Signification de HAM

Démarré par VA2BOY Patrick, 22 Mars 2010, 15:41:41

« précédent - suivant »

VA2BOY Patrick

Salut tlm,

Voulez-vous bien me dire qu'indique les lettres et/ou diminutif HAM?

Oubliez jambom elle est trop facile celle-la!
C'est pas Hobby AMateur!

Merci  ;)
Scoutement radioamateur,
Patrick VA2BOY & VA2BS
FN35jx

VE2ZVZ Richard

ou peut-etre ceci!!

<<<<<< From Florida Skip Magazine-1959>>>>>>

Have you ever wondered
why
radio amateurs are called "HAMS"?

Well, it goes like this:
The word "HAM" as applied to 1908 was the station CALL of the first amateur wireless station operated by some amateurs of the Harvard Radio Club. They were ALBERT S. HYMAN, BOB ALMY and POOGIE MURRAY. At first they called their station "HYMAN- ALMY-MURRAY". Tapping out such a long name in code soon became tiresome and called for a revision. They changed it to "HY-AL-MY", using the first two letters of each of their names. Early in 1901 some confusion resulted between signal from amateur wireless station "HY-ALMU" and a Mexican ship named "HYALMO". They then decided to use only the first letter of each name and the station CALL became "HAM". In the early pioneer days of unregulated radio amateur operators picked their own frequency and call letters. Then as now, some amateurs had better signals than commercial stations. The resulting interference came to the attention of congressional committees in Washington and Congress gave much time to proposed legislation designed to critically limit amateur radio activity.
In 1911, ALBERT HYMAN chose the controversial WIRELESS REGULATION BILL as
the topic for the Thesis at Harvard. His instructor insisted that a copy be sent to Senator DAVID L. WALSH, a member of one of the committees hearing the Bill. The Senator was so impressed with the Thesis that he asked HYMAN to appear before the committee. ALBERT HYMAN took the stand and described how the little station was built and almost cried when he told the crowded committee room that if the BILL went through they would have to close down the station because they could not afford the license fee and all the other requirements which the BILL imposed on amateur stations. Congressional debate began on the WIRELESS REGULATION BILL and little station "HAM" became the symbol for all the little amateur stations in the country crying to be saved from the menace and greed of the big commercial stations who didn't want them around. The BILL finally got to the floor of Congress and every speaker talked about the "....poor little station HAM." That's how it all started. You can find the whole story in the Congressional Record. Nation-wide publicity associated station "HAM" with amateur radio operators. From that day to this, and probably until the end of time in radio; and amateur is a "HAM."   

Richard

VA2JOT Jacques

Ou encore cet héritage peu enviable de l'univers de la télégraphie:

Ham: a poor operator. A 'plug.'"
That's the definition of the word given in G. M. Dodge's The Telegraph Instructor even before radio. The definition has never changed in wire telegraphy. The first wireless operators were landline telegraphers who left their offices to go to sea or to man the coastal stations. They brought with them their language and much of the tradition of their older profession.

In those early days, spark was king and every station occupied the same wavelength-or, more accurately perhaps, every station occupied the whole spectrum with its broad spark signal. Government stations, ships, coastal stations and the increasingly numerous amateur operators all competed for time and signal supremacy in each other's receivers. Many of the amateur stations were very powerful. Two amateurs, working each other across town, could effectively jam all the other operations in the area. When this happened, frustrated commercial operators would call the ship whose weaker signals had been blotted out by amateurs and say "SRI OM THOSE #&$!@ HAMS ARE JAMMING YOU."

Amateurs, possibly unfamiliar with the real meaning of the term, picked it up and applied it to themselves in true "Yankee Doodle" fashion and wore it with pride. As the years advanced, the original meaning has completely disappeared.

C.a.d que pour les télégraphistes, un HAM c'était un opérateur incompétent; un lid.

Je présume que pour chaque historien auto-proclamé de la radio-amateur, il existe une interprétation différente sur l'origine de l'appellation HAM.

Ca change pas le monde pour autant.

VE2VMC Martin

Et dire que dans le temps un opérateur incompétent sur le CB on appelais ça un "GAZOU" ... y-a-t'il quelqu'un qui peut trouver l'origine de cette expression la   ::)  ;D

Mais il est vrai qu'il peut y avoir autant d'histoires que de gens qui la raconte ... l'histoire des opérateurs incompétents je l'ai déjà entendue pendant mon cour de radio ... surement qu'elle est moins populaire vu qu'elle dépeint les amateurs comme des incompétents  :-\ mais de nos jours cette expressions ne semble plus avoir une connotation péjorative comme elle est utilisée par beaucoup d'amateurs ...   
Long : -74.1556 W (-74° 9' 20'' W)
Lat : 45.2834 N (45° 17' 0'' N)
QTH locator : FN25WG

La loi de Murphy dit: "La pire chose qui peut arriver va toujours arriver au pire moment"
À mon avis, Murphy était un optimiste ...

VA2JOT Jacques

un "GAZOU" ... y-a-t'il quelqu'un qui peut trouver l'origine de cette expression la    Je n'ai jamais gazouillé sur les ondes mais si tu prends un gazoo et tu en joues vis-a-vis un micro de TX, je présume que la consommation de bande passante va être phénoménale.

Avec un ampli pirate en AM avec de la réverbération et une bonne dose d'over modualtion en plus, j'imagine que ça devrait occuper deux ou trois canaux de chaque coté.

VE9MDB Matthieu

Excusez mon ignorance... mais c'est quoi un gazoo ??? J'ai fait une recherche sur Google Image .. et tout ce que je trouve c'est des bonhommes vert... sans blague !
GRID : FN76ne
Fondateur du Club Radioamateur Université de Moncton (VE9UDM).
Technicien, Université de Moncton.
Tel: 1-514-702-8180

VE2PID Pierre

Salut Matt.. au cas zoù tu ne l'aurais pas encore trouvé ... http://fr.wikipedia.org/wiki/Kazoo

VA2JOT Jacques

Petit problème de translation  ;D

VE2VMC Martin

Citation
Avec un ampli pirate en AM avec de la réverbération et une bonne dose d'over modualtion en plus, j'imagine que ça devrait occuper deux ou trois canaux de chaque coté.

Oh crois moi ... beaucoup plus que 3-4 canaux de chaque coté pour avoir vécu à moins de 1 kilomètre de quelqu'un qui avais ce genre de setup ...
Ça c'étais à mes débuts en cb ... mais je crois que quelques cb'ers se sont occupés du problème vu que du jour au lendemain, sa tour est tombée sous une intervention divine du st-esprit un beau soir d'été  ::)
Mais ce que tu dit dépeint pas mal ce qui étais la réalité ... aucun contrôle sur la largeur de bande utilisée a moins que la personne en question provoque du tvi et que la personne en question fasse une plainte à qui de droit ... très loin de la radio-amateur je peut dire  :o

La loi de Murphy dit: "La pire chose qui peut arriver va toujours arriver au pire moment"

VA2JOT Jacques

Oh crois moi ... beaucoup plus que 3-4 canaux de chaque coté pour avoir vécu à moins de 1 kilomètre de quelqu'un qui avais ce genre de setup ... Le problème avec une telle affirmation c'est qu'à moins de posséder un spectrum analyser, il est impossible de discerner si c'est le TX qui module trop large ou le RX qui possède trop peu de sélectivité (front-end large comme une porte de grange).

Disons que le recherche de l'excellence du design chez les fabricants de radios CB n'était pas un objectif.

VE2VMC Martin

Bah ça peut être un peu des deux j'imagine vu que les appareils de cb ne sont pas fabriqués avec des normes aussi strictes que les radio pour la radio-amateur  ::)
Mais le fait est que a 5w ... c'est beaucoup moins dommageable que a 500w ... le fait étant que un amplificateur linéaire ne fais pas de discrimination quand à la qualité du signal émis .... si tu entre de la "scrap" dans un amplificateur, il va amplifier de la "scrap"   ;D
Mais pour revenir au sujet, les amateurs dans ces années la devais être un peu plus rebelles que nous le sommes aujourd'hui  ;D

VA2BOY Patrick

Ce que j'avais trouvé pour demander la question est directement à ce lien:

http://en.wikipedia.org/wiki/Etymology_of_ham_radio#Hertz-Armstrong-Marconi

Etymology of ham radio

From Wikipedia, the free encyclopedia

This article is about the etymology of the term "ham" radio. For the hobby, see Amateur radio.

Ham is an informal term for an amateur radio operator, and, by extension, "ham radio" refers to amateur radio in general. This use of the word first appeared in the United States during the opening decade of the 20th century—for example, in 1909 Robert A. Morton reported overhearing an amateur radio transmission which included the comment: "Say, do you know the fellow who is putting up a new station out your way? I think he is a ham." However, the term did not gain widespread usage in the United States until around 1920, after which it slowly spread to other English-speaking countries.

Etymology
One reason for the slow adoption was related to the word's origin, as one of many insults employed by landline telegraph operators at the time in referring to a poor operator or "lid".  ("Ham" was also already in more general use as a slang word meaning "incompetent", most commonly in the phrase "ham actor".)

Early radio (initially known as wireless telegraphy) included many former wire telegraph operators, and within the new service "ham" was employed as a pejorative term by professional radiotelegraph operators to suggest that amateur enthusiasts were unskilled. In  "Floods and Wireless" by Hanby Carver, from the August, 1915 Technical World Magazine, the author noted "Then someone thought of the 'hams'. This is the name that the commercial wireless service has given to amateur operators..."

Even among amateur radio operators, the term was used pejoratively at first by serious experimenters. For example, in December 1916 QST magazine, an amateur operator working on long distance message passing describes one way to avoid interference was to send messages "...on Thursday nights, when the children and spark coil 'hams' are tucked up in bed" (a spark coil was an unsophisticated radio transmitter, made from an automobile ignition coil, that produced noisy interference).

But only a few months later, in an indication of the changing use of the term among amateurs, a QST writer uses it in a clearly complimentary manner, saying that a particular 16 year old amateur operator "...is the equal of a ham gaining five years of experience by hard luck."

Use of "ham" as a slur by professionals continued, however. A letter from a Western Union Telegraph Company employee, printed in the December, 1919 edition QST, showed familiarity with the word's negative connotations, expressing concern that "Many unknowing land wire telegraphers, hearing the word 'amateur' applied to men connected with wireless, regard him as a 'ham' or 'lid'".

But many other amateurs increasingly adopted the word "ham" to describe their hobby and themselves during this period, embracing the word that was originally an insult, similar to the way Yankee Doodle evolved, as seen, for example, in Thomas F. Hunter's exuberant "I am the wandering Ham" from the January, 1920 issue of QST.

Je ne suis pas historien de la radioamateur.  Mais il semble très plausible tout ceci.
Scoutement radioamateur,
Patrick VA2BOY & VA2BS
FN35jx

VA2JOT Jacques

En anglais Ham signifie quelqu'un de piètre talent soit comme acteur, chanteur etc. Les télégraphistes l'ont récupéré comme terme au milieu des années 1800 pour identifier les lids.

Amateur, signifie quelqu'un qui est passionné de quelque chose. Ca s'applique à à peu près n'importe quoi. Gugliemmo Marconi s'était auto proclâmé radio amateur.

Les américains, si on se fie aux divers textes qui ont précédé ce post semblent avoir de la difficulté à discerner entre Ham et Amateur. S'ils ont un problème d'identité ou de perception d'eux-mêmes, ce n'est pas notre cas car ici, quand on fait usage de la langue de Molière, on fait mention de radio amateur un point c'est tout.

Pourquoi alors se tracasser le p'tit pois avec leur problème puisqu'ici cela ne nous concerne pas?
                                   ----------------------------------------------------------------

Mais pour revenir au sujet, les amateurs dans ces années la devais être un peu plus rebelles que nous le sommes aujourd'hui    Oh que non!
Y'avait les stations d'écoute de Transport Canada et les fameux tickets roses qui veillaient au grain mon cher. En plus, les amateurs de l'époque étaient beaucoup moins tolérants evers les piètres opérateurs. Je me souviens avoir entendu un maitre de réseau engueuler une station qui était hors fréquence. "Vas t'en te mettre zéro beat ailleurs et tu reviendras après, je ne veux plus t'entendre ici". Ou encore, "T'es pas assez fort, grèyes toi d'une vraie antenne et tu reviendras". Et personne sur le réseau n'osait critiquer le comportment de la station maitre, il avait raison. Participer à un réseau n'était pas un droit, c'était un privilège et il fallait faire ses preuves pour éviter d'être exclut. Demandez à Camille VE2SO, Michel ZZ et son frère Pierre RP si tu ne me crois pas.

Fais ça aujourd'hui et tu perds 20% des stations d'un seul coup et pourtant, tous les détracteurs des radios à l'ancienne déplorent leur instabilité. Ca nous empêchait pas pour autant d'être pile en fréquence le moment venu, on avait des TX et RX séparés, c'était facile de détecter qu'on était hors fréquence ou que notre modulation état affreuse. Les gros pouvoirs étaient propres en passant et pour les mêmes raisons. De plus, les compresseurs audio et les linéaires sous-alimentés en CC n'avaient pas encore été inventés et les gens étaient plus renseignés au point de vue technique à cause du degré de difficulté de l'examen supérieur.

Mais les choses évoluent......

VE2PID Pierre

Mais pour revenir au sujet, les amateurs dans ces années la devais être un peu plus rebelles que nous le sommes aujourd'hui

Les radioamateurs 'dans ces années la' étaient sans doute aussi rebelles que maintenant, sauf qu'il y avait des mécanismes de surveillance pour empêcher la rébellion hi !

N'en déplaise aux 'old timers', la nature humaine n'a pas changé dans un si court laps de temps. Comme on dit, l'occasion fait le larron...